ارزش غذایی روغن حیوانی در 100 گرم

مقدار 100 گرم
کالری 876 کیلوکالری
کربوهیدرات 0.00 گرم
پروتئین 0.28 گرم
چربی 99.48 گرم
آب 0.24 گرم
فیبر 0.00 گرم
قند 0.00 گرم
کلسترول 256.00 میلی گرم
 

ویتامین های موجود در روغن حیوانی در 100 گرم  

ویتامین 100 گرم
ویتامین A 840.00 میکروگرم
ویتامین D 1.80 میکروگرم
ویتامین E 2.80 میلی گرم
ویتامین K 8.60 میکروگرم
ویتامین C 0.00 میلی گرم
تیامین (B1) 0.00 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.01 میلی گرم
نیاسین (B3) 0.00 میلی گرم
کولین (B4) 22.30میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.01 میلی گرم
ویتامین B6 0.00 میلی گرم
فولات (B9) 0.00میکروگرم
ویتامین B12 0.01 میلی گرم
 

مواد معدنی موجود در روغن حیوانی در 100 گرم

ماده معدنی 100 گرم
کلسیم 4.00 میلی گرم
آهن 0.00 میلی گرم
منیزیم 0.00 میلی گرم
فسفر 3.00 میلی گرم
پتاسیم 5.00 میلی گرم
سدیم 2.00 میلی گرم
روی 0.01 میلی گرم
مس 0.00 میلی گرم
منگنز 0.00 میلی گرم
سلنیم 0.00 میکروگرم
 

روغن حیوانی برای چه کسانی مفید یا مضر است؟

 
افزایش انرژی
روغن حیوانی در بالا بردن انرژی بدن نقش بسزایی دارد. روغن حیوانی از اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه و متوسط بسیاری تشکیل شده است. این اسیدهای چرب برای سلامتی بدن بسیار مفید هستند و به وسیله کبد برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، این در صورتی است اکثر چربی‌ هایی که در غذاها وجود دارند در بدن تبدیل به بافت چربی میشوند و سبب بالا رفتن وزن می‌ شوند. با مصرف روغن حیوانی می‌توانید انرژی مورد نیاز بدن را برای فعالیت‌ های روزمره‌  و سبک زندگی فعال فراهم کنید.
 
کاهش حساسیت یا آلرژی
یکی دیگر از فواید روغن حیوانی کاهش حساسیت و آلرژی در بدن می باشد. روغن حیوانی متشکل از شیر یا دوغ بسیار است. به همین خاطر افرادی که دچار بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند و نمیتوانند کره مصرف کنند، می‌ توانند با خیالی آسوده و بدون استرس از این روغن حیوانی استفاده کنند و نگران بروز مشکلات گوارشی نباشند و از طعم خوشمزه آن لذت ببرند.
 
سلامت قلب
اکثر افراد کره و روغن حیوانی را یکی می‌ پندارند و فکر می‌ کنند هر دوی اینها در به خطر افتادن سلامت قلب نقش دارند. ولی باید بگوییم که روغن حیوانی غنی از چربی‌ های مفیدی است که در  سلامت قلب نقش بسزایی دارند. اسیدهای چرب امگا ۳ موجب کاهش سطح کلسترول بد در بدن میشوند و کیفیت چربی مصرفی‌ تان را بالا میبرند.
 
کمک به سلامت دستگاه گوارش
روغن حیوانی دارای «بوتریک اسید» می باشد. «بوتریک اسید» از اسیدهای چرب کوتاه‌ زنجیری تشکیل شده است که بدن به آن احتیاج دارد. طبق مطالعاتی که اخیرا صورت گرفته «بوتریک اسید» در کم شدن التهابات به خصوص التهابات دستگاه گوارش نقش بسیار مهمی دارد. به‌ همین علت در حال حاضر بعضی از متخصصان تغذیه به کسانی که از کولیت زخمی یا کولیت روده رنج می‌ برند، توصیه میکنند روغن حیوانی را در برنامه غذایی خود مصرف کنند. همین ویژگی‌ ای که روغن حیوانی دارد سبب شده در طب سنتی برای درمان التهاب مورد استفاده قرار بگیرد. به علاوه  اضافه کردن روغن حیوانی به غذاهایی که دارای کربوهیدرات هستند مثل نان سبب میشود هضم آنها بسیار راحت شود. روغن حیوانی سبب میگردد شاخص گلوکز غذاهایی مثل نان کاهش پیدا کند. همین امر موجب میشود قند خون پس از مصرف این غذاها دیرتر بالا برود و افراد برای مدت زمان بیشتری احساس سیر کنند. یکی دیگر از فواید روغن حیوانی درمان یبوست می باشد. اگر از یبوست رنج میبرید بهتر است روغن حیوانی را همراه با شیر مصرف کنید.
 
نابودی رادیکال های آزاد
همان طور که میدانید ویتامین A و «کاروتنوئیدها» نقش بسزایی در نابودی رادیکال‌ های آزاد در بدن دارند. وجود «اسیدلینولئیک کونژوگه» و «بوتریک اسید» به همراه  ویتامین A در روغن حیوانی فواید ضدسرطانی بسیار زیادی را بوجود می آورد. روغن حیوانی در صورت مبارزه با رادیکال های آزاد و کم کردن استرس «اکسیداتیو» سبب میشود خطر بیماری‌ هایی همانند سرطان کاهش یابد.
 
سلامت چشم
یکی دیگر از فواید روغن حیوانی افزایش  سلامت چشم می باشد. این روغن به خاطر داشتن مقادیر بسیار بالای ویتامین A در مراقبت از چشم بسیار موثر است. «کاروتنوئیدها»، آنتی اکسیدان‌ هایی مییباشند که در نابودی و خنثی‌ سازی رادیکال‌ های آزاد نقش بسزایی دارند. رادیکال‌ های آزاد سبب آسیب به سلول‌ های ماکولا یا لکه‌ ی زرد که بخشی از شبکیه است میشوند. در نتیجه استفاده از روغن حیوانی می‌ تواند از ایجاد «دژنراسیون ماکولا» و پیشرفت آب‌ مروارید پیشگیری بکند.
 
تقویت دستگاه ایمنی
«بوتریک اسید» یکی از مهمترین بخش های موجود در روغن حیوانی به حساب می آید. این چربی سبب بالا رفتن تولید لنفوسیت‌ های T می‌ گردد. این سلول‌ ها بخش مهمی از دستگاه ایمنی را تشکیل میدهند. روغن حیوانی با داشتن این ترکیبات نقش بسزایی در تقویت سیستم دستگاه ایمنی دارد.
 
کمک به تحمل سرما
طبق دانش کهن «آیورودا»، استفاده از روغن حیوانی موجب میگردد تا آدمی از درون گرم شود و به راحتی بتوانید در مقابل سرمای بیرون مقاومت بیشتری داشته باشید. شاید همین امر سبب شده  که در بیشتر غذاهای مخصوص فصل زمستان در کشور  هندوستان از روغن حیوانی استفاده شود.
 
منبع خوبی از چربی‌ های مفید
یکی از راهکارهایی که عموما برای پایین آوردن وزن پیشنهاد میشود، کم کردن مصرف چربی‌ ها می باشد. به همین دلیل بسیاری از کسانی که برای کاهش وزن اقدام میکنند تمام چربی‌ ها را از برنامه غذایی خود حذف می‌ کنند. ولی باید بدانید که مضرات این عمل از فواید آن بیشتر است. پروتئین ها، کربوهیدرات‌ ها و چربی‌ ها جزو درشت‌ مغذی‌ هایی میباشند که بدن برای ادامه‌ ی فعالیت‌ اش به آنها احتیاج دارد. با حذف برخی از این غذاها نمیتوان یک راه اصولی را برای کاهش وزن  طی کرد. برای کاهش وزن بهتر است چربی‌ های مضر همانند غذاهای سرخ‌ کردنی و هله‌ و هوله‌ ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید و چربی‌ های سالم مثل روغن حیوانی و آووکادو را به جای این غذاها استفاده کنید.


منبع: راسخون